Monday, March 12, 2012

XtiViTi SaBtu LePaS

Nk tahu apa yg aku buat sabtu baru2 nie?? Offcourse la aktiviti mengemas rumah kan.. Sambil2 kemas tu, tetiba ank aku bersuara..

ila : Mama, nk tahu tak, mama kawan ila kan.... dia buat kek...
Mama : Kek apa?
ila : Kek color hijau... tak tau la nama apa.. kawan bawak p sekolah
Mama : Kawan bg ila tak??
ila : Tak la, cikgu tak bg. Dia mkn kat belakang pintu??
Mama : Aik, belakang pintu??
ila : Yer la, sape bawak bekal kat skolah, kena mkn kat belakang pintu.. tak leh tunjuk kat kawan2..
Mama :Ooo ok.. Pastu ila nk suruh mama wat apa??
ila : Mama buat la kek..
Mama : Ishh... mana ada oven... tgk la nanti..

So, lepas perbualan tu, kami 2 beranak siap2 nk keluar g NSK. Bli barang dapur. Niat di hati, bleh la aku buat kek kukus coklat kat ila ptg nie. Modai ciput ja kan. G pun, bahan2 byk yg dah ada kat umah.. Lepas shoppin2 semua, sampai kat keta nk simpan barang...

ila : Mama, kotor baju ila nie..
Mama : Pasepa plak..
ila : Nie... (sambil tunjuk baju dia).. Kena kereta.. kotor la keta kita nie.. lama tak mandi kot..
Mama : Ermm.. ye la.. pandai la nk komen. ila mandikan la keta nie..
ila : Tak mo la, keta besar sgt, tak sampai ila..
Mama : Dah2, naik keta... Jom balik..

Otw blk, tetiba ternampak signboard "CAR WASH".. Apa lg, terus pusing stereng masuk situ.. Mandikan keta sekejab...




Lepas setel semua, illa ckp "wahh... dah bersih keta kita. dah mandi.. india tu mandikan keta kita kan mama..". Aku senyum je la kan. Malas nk komen lebih2.. Terbang wet aku RM 8.. Demi nk menutup bebelan ank tersayang.. Nk absuh sendiri, malas. Sampai umah, kemas2 semua n masak mkn tgh hari. Menu request oleh ila Sardin + telur dadar. So, sekejab je la masaknye kan.. hehheeh...

Dlm kul 3 camtu, aku panggil ila mai dapuq. Ajak dia buat kek sama2. Apa lg.. Layan je la pic2 kat bawah nie k..

1) Susun dulu cup2 dlm pengukus

2) Tuang bancuhan dlm cup dan letak manik2 utk bg lawa. Bancuhan lupa nk snap pic..

"Dah siap, posing dulu la mama", kata illa.

4) Siap letak atas dapur.. Camnie la rupa kek kukus kami..

5) Siap dimasak.. Rupa tak lawa pun..

Makan time... "sedaaaaaap", kata illa

Siap semua kul 4. Kira dlm sejam je la kan utk masak. Illa puji2 kata sedap. Nk tahu, sebenarnya, niat nk buat kek kukus coklat kan. Tp bila tgk2 bahan2 kat umah, serbuk koko dah habis. So, aku bantai letak milo + nescafe.. Hahahha.. Resepi sendiri, sib bek ank aku puji kan.. Hehehee.. Mission Accomplished.

** To ila, sori la, mama lupa nk bekalkan kat ila pg td utk bawak ke sekolah. Besok je la illa bawak yer. Sapa suruh tak ingatkan mama. Saat taip n3 nie, baru mama teringat tau..

2 comments:

  1. hehe..jadi la dari xdak lansung :) kekeke..

    ReplyDelete
  2. kang ila kena mkn kat blkg pintu cmner hehehe

    ReplyDelete

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??