Sunday, May 13, 2012

PuLut SiBaQ

Hari nie, bgn pagi dgn keadaan sihat walafiat.. So, bila dah sihat tu, mula la kan, pk nk masak mcm2. Kali nie, terasa teringin nk makan pulut sibaq a.k.a pulut kacau a.k.a pulut lemak dgn mempelam. Misi bermula dgn g bli beras pulut + mempelam kat NSK. Sambil2 tu, bli la barang2 umah yg dah habis. Tp, limit sampai RM30 ja. Sbb no budget.. Agak susah kan, bila nk kena bli barang bg ngam2 sui ja. Nasib baik bijak berbelanja. Total spent = RM29.20 n dpt semua barang2 yg aku nak.

Blk umah, siap2kan utk sarapan pagi. ila req nk capati. Memang dah ada capati segera dlm peti, tp malas nya aku nk buat kuah. So, apa lg, aku guna kekratifan aku, buat capati cheese kat ila. Yg penting, si kecik tu puas hati ngan masakan aku. Sambil2 tu, aku rendam siap2 beras pulut supaya nanti lembut sikit utk aku kus. Seperti biasa, calling2 mak dulu, tanya resepi semua. Byk kali gak aku dok menelepon, sbb ada je yg terlupa nk tanya.. Anyway... Nk mencelah... Aku nk ucapkan..

SELAMAT HARI IBU BUAT SEMUA IBU-IBU KAT MALAYSIA NIE...

Lepas sarapan, lepak2 depan tv lg ngan ila. Kali nie, layan Narnia 3 plak. Bila perut dah kenyang, terasa seronok je lepak2 depan tv kan. Dlm tgh hari mcm tu, aku mulakan misi aku. Buat pulut sibaq. Step by step aku buat... 

Mula dgn kukus pulut...  Kali nie, guna periuk kukus kecik ja. Maklumla, mkn 2 org je pun..

Then.. Masak santan.. 

N last sekali, kita sibaq (kacau pulut n santan). Step nie, lupa nk amik pic.. Hehehe.... Akhir sekali, siapla resepi pulut sibaq aku tu... Hasilnya... Tadaaaa...
 Mempelam.. Sponsed by along... Thanks.. Sedap.. Manis giler...

Pulut yg siap di sibaq..

Inilah percubaan pertama aku utk menhasilkan PULUT SIBAQ

Aku n anak aku makan dgn hati yang gumbira. ila puji2 lg.. Heheh.. Memang seronok kalau masak n ada tukang mkn. Punya la byk mkn, sampai ke ptg kenyangnye.. Menu sebelah petang plak, adalah Roti Pita.. Ni menu rekaan aku gak.. Menu ekperiment.. Tunggu... Jab g aku cite dlm n3 yg lain.. Pjg sgt n3 nie..

** Buat my SIS n BIL, kalau nk mkn pulut sibaq, mai la umah.. Terutama kat si ibu mengandung.. Kang terluir plak, tak pasal2 mamangah kena bertanggungjawab.. ;P~

No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??