Monday, May 21, 2012

PIBG??

Ceritanya bermula pg sabtu lepas… Tadika tempat ila belajar tu, ada bagi satu surat. Tajuknya “Perjumaan Antara Guru dan Ibubapa”. So, paham2 je la kan. Lebih kurang mcm perjumpaan PIBG. Kagum aku, tadika pun ada menda nie. Zaman aku dulu, tak de pun menda2 nie. Hujung tahun je ada, tu pun masa majlis penyampaian hadiah.. Time tu la baru parent nk jumpa cikgu2..

So, dipendekkan cerita, sabtu pg, dlm kul 10 camtu, aku g tadika ila.. Sembang2 la pasal kemajuan pelajaran ila. Cikgu bagi la kertas-kertas periksa n buku2 untuk penggal pertama nie. So far,semua ok dpt A bab2 tulis2 n nyanyi2. Tp bab membaca, dpt B. So, aku memang akui la, aku memang tak ajar membaca. Maklumla, tak tahu nk ajar ikut konsep diorg tu.. Nk tahu konsep ape, kena tgk n3 yg lepas

Selain tu, tanya lg, camna perangai ila kat sekolah. Cikgu ckp "ank akak nie, kalau kategori pelajar perempuan, dia la yg paling aktif. Tak reti duduk diam. Nakal gak. Asyik kena denda je ngan sy" Huh, terkejut gak aku. Tp tak pe la. Nakal pun, boleh control lg kan.. Aku tgk je ila time tu. Dia lak, sengih2.. Buat muka tak bersalah je. Cikgu tak byk komen sgt, cuma cikgu suruh aku ajar dia membaca di rumah. Takut ketinggalan je. 

Bila dah dpt teguran dari cikgu, aku terasa cam malu lak. Lepas je perjumpaan tu, call by mybff, tanya dia, kat mana MPH yg ada. Nk cari buku utk ila. My bff pun nk cari utk ank nye, so, kami sepakat nk g bli sekali.. Hasilnya.. ini la buku yg dibeli…


Balik umah, terasa penat sgt2. So, mls nk bg ila baca lg buku nie. Tp pagi ahad, dah start membaca. Buku 1 dan 2, tak da masalah dia baca. Lancar. Masuk buku 3, dah slow sikit. Betul la apa ckp cikgu, dia agak slow bila masuk buku 3. So, aku pun terpaksa la pandaikan diri mengajar dia membaca… Pelan2.. Lama2, ok la kan.. So, utk ila, lepas nie, kena rajin2 membaca tau. Kat umah kita tu, doraemon byk je utk dibaca. Kalau ila dah pandai baca, mama bg buku2 tu kat ila. K sayang.. Good luck..

** Kalau aku ada kerajinan, nanti aku upload pic buku2 n kertas exam ila. Skrg nie, malas nk transfer pic ke pc.. hehehehe...

No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??