Monday, November 8, 2010

iLLa n ButaNg Baju...

Di suatu malam yang tak sunyi.. tinggal la aku berdua ngan ank perempuan aku ilaa. En.Asben plak, ke hospital melawat mangsa kemalangan tempoh hari. So, nk dijadikan cerita, ila nie, dia cerdik.. Tp MANJA... Kejadian bermula bila lepas aku mandikan dia mlm tu.... So, aku pun suh la dia pakai baju tido.. Selama nie, baju tido yg sama gak dia boleh pakai sendiri.. Tp.. tetiba, dia buat hal.. Mula menjerit2.. "Mama, ila tak reti nk pakai baju nie"... So.. Aku plak time tu, tgh dok melipat baju.. Jd geram.. Coz, selama nie, boleh je dia pakai baju tu.. Aku pun naik hangin la.. "Pakai sendiri, tak bleh pakai, toksah pakai baju mlm nie. Tdo tak pakai baju" Sambil buat muka garang. Illa pun, dia mcm paham je perangai mama dia nie.. Dia pun, berusaha sedaya upaya nk buh butang baju tdo dia tu.. Sempat gak aku snap pic die.. Nie la aksi2nye..

Ini adalah permulaan nyer.. Dia dok try style tu, ada la dlm 5 minit. Penuh konsentrasi... Tanpa ganguan.. ;D










Ini plak aksi selepas 10 minit. Baring plak. Tp tgn still lg try masukkan butang baju..

10 minit seterusya.. Bangun..Berpaling dari aku. Konon2 aku nie menggangu kot.. Padahal, aku buat tak tahu jer.. Tangan je dok snap pic dier.. hehehehe...                                 
Selepas 15 minit.. Still tak berjaya.. aku tgk muka ank aku tu, dah lain... Nk nangis dah.. Tp, tak berani.. Kang kalo nangis, aku cepuk.. Hahahhahaha.. Ganas tak aku nk mengajar ank...

Nie antara aksi2 terakhir dia.. Aku perati, dia dah berjaya masukkan semua butang baju die. Aku pun tak perasan. Pic nie
jer sempat aku snap...

Nie plak muka dia bila dia bg tahu aku ... "Mama.. Dah siap"  aku plak ckp "Haaa.. kan reti.. saja jer tak mo buat".. Sambil buat muka garang.. Dia pun.. Buat muka camnie..
Sebek.. Sbb aku marah dia, sbb mls nk pakai baju sendiri. Bukan tak tau.. Saje je.. MANJA n NK DITOLONG sentiasa..

Pastu, aku pun, bukan la kejam sgt.. Last2, aku ckp kat dia.. "Okey.. Illa dah pandai.. nanti mama beli cd Hannah Montana kat illa" dia pun... senyumm..

Senyum riang....

So, kesimpulan yang aku dpt, ank aku nie, dia boleh buat sendiri benda2 basic. Tp kena paksa sampai berjaya.. Aku plak, sebagai parent dier, kena bertegas.. Biar dia menangagis2 sbb tak leh buat , tp last2 boleh jer kalau biarkan dia terus buat. Memang dia akan ckp tak tahu, sbb mls nk berfikir.. Tp kalau kita suruh jugak2, or keadaan memaksa, dia akan boleh buat. . Mcm hari tu, nagis2 dia, tak reti nk bukak baju, tp, aku biarkan jer dia meraung2. Last2, boleh gak dia bukak baju sendiri.. Tak pe.. Berkeras utk kebaikan.. Jgn di tolong ank2 buat keje, biar dia buat sendiri (tp agak2 aar keje apa)...

No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??