Wednesday, January 16, 2013

NeGeTiFkaH aKU???


Emm… Sejak 2 menjak nie, aku rasa semacam. Hati aku… Aku sesuatu yang tak kena. Kadang2 happy giler2.. Kadang2 rindu giler2.. Kadang2 rasa nk marah.. Kadang2 rasa hati mengecik sgt2.. Sampaikan mybff aku tegur aku “apasal sensetif sgt skrg nie”.. tah laaa.. Mcm2 menda aku rasa tak kena skrg nie.. Aku nmpak sgt  menda2 ke arahan negetif… Then.. Yang paling penting, aku terasa hati aku 'jahat' sgt skrg nie.. Tak tahu la kenapa. Maybe nampak menda negetif kot, menyebabkan aku rasa 'jahat'. Aku rasa, sempena tahun baru ni, aku nk ubah beberapa sikap yg aku rasa sepatutnya dah ubah la..

No more cam gini..


Sikap suka fikir apa org kata / apa org lain rasa kalau aku…..
Selalunya kalau dlm apa jua aku buat, aku akan fikir apa org lain fikir. Good things aku rasa. Tp.. semenjak 2 menjak nie.. Aku rasa, aku dah tak perlu nk fikir sgt dah. Buat je apa aku rasa logic utk aku buat. Hanya aku perlu fikiran kebahagian family aku saja. Org lain boleh je buat apa sahaja utk absen n anak2 diorg tanpa fikir org lain, kenapa aku tak kan??? kenapa aku perlu fikir.. kalau aku buat ni... nanti apa plak kata itu.... No.. no.. musti stop this..

Sikap suka ingat (bila ada rezeki lebih) kat org lain..
Sikap nie, aku rasa dulu-dulu boleh la aku buat. Time aku byk rezeki lebih. Asalnya, aku terikut2 sikap arwah mak aku. Aku ingat lagi, asal arwah mak aku dpt rezeki lebih, dia akan bersedekah sana-sini. Ingat semua la. Makcik sebelah rumah, sedara mara hinggakan kawan2 pun dia ingat. Semua dia akan beri sumthing walaupun murah. Janji tanda dia ingat.. Itu arwah mak aku. Sikap ni aku terikut2 dari dia... BUT… Skrg nie, aku rasa aku perlu stop sikap ini. Bukan nk menjadi kedekut or tak ingat org lain.. Tp aku fikir2 blk, rezeki lebih yg aku dpt, tak selalu. Dan bila fikir sedetail-detailnya, rezeki tu, tak cukup pun utk aku cover kos my small family…. SO… Bak kata mybff.. MUST STOP sikap itu buat masa ini…

Sikap suka menlezerkan direct jika tak puas hati apa-apa
Sikap ni, aku dah try kurangkan. Srkg nie, asal tak puas hati apa2, aku diamkan je. Pendam je dalam hati sorang. (not good sebenarnya). Tp, tak pe la. Asalkan tak menjadi punca pergaduhan apa salahnya kalau kita diamkan diri kan..

Sikap tak tahu bersyukur….
Sikap ni.. tak de la selalu, cuma dlm condition baru-baru nie aku terasa sgt aku ni tak tahu bersyukur… Sepatutnya aku dah boleh bersyukur dgn apa yg aku ada skrg. Walaupun tak semewah org lain, tp aku perlu bersyukur. Thanks to mybff lagi, sbb byk membebelkan pasal hal ini.

Sikap otak seminit..…
Sikap nie paling penting. Encik asben pun dah penah tegur dulu2. Aku apa2 pun, aku fikir menda mudah je. Tak nk fikir benda yg menyusahkan aku. Then.. Aku selalulnya buat keputusan dlm masa seminit. Ini kadang2 menyusahkan diri sendiri jugak. Ye la.. kejab aku pk camni.. kejab aku pk camtu.. soo…. Huhuhu

Ok.. takat tu je la kot, yg aku Nampak keburukan diri aku sendiri. So, aku rasa, bila aku kurangkan sikap2 tu, aku tak de la jd sensetif sgt. Pelik tapi benar. NEGETIF sgt otak dan hati aku sejak 2 menjak ni… Maybe dah terasa kekosongan tanpa encik asben di sisi..


SABARLA WAHAI HATI..
DETIK KEBAHAGIAN BUAT MU BAKAL TIBA NANTI…
STARTING COUNDOWN FROM NOW…

 I'm free...

2 comments:

  1. good...so no more stress and no more cry...just live in your own way...okies :)

    ReplyDelete
  2. Amy,mamasue pun ada antara sikap2 yg amy tulis tu...tu kekurangan/kelebihan diri kita...yg mana kita rasa benda tu -ve (daripada komen kwn2, hasben,parents),kita cuba kurangkan...berdoa agar kekurangan kite tu Allah tutupkan la hya kite je yg nmpk...dan doa moga2 kita dpt kejayaan dan kemenangan dunia & akhirat =)

    ReplyDelete

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??