Tuesday, January 22, 2013

LaSt WeeK PunYa CeriTa


Dekat seminggu tak update blog? Aku ke? Hahaha.. yes.. aku la tu.. minggu lepas, memang aku superbz kat opis.. Serabut sungguh. Semua gara2 aku nk kena siapkan printed stiker. Stiker tu plak, kertasnye bukan size A4. Memang mencabar utk aku buat report.. generate on pdf dan bg printed masuk dlm layout cutting sticker paper.. 3 hari aku amik masa nk siapkan semua. Punca-punca aku kebzian mggu lepas..

1.    SQL report dah ok, tp bila convert masuk dlm report builder (application utk build report), data ada yg tak keluar. Bila run dari database, ok je. Pastu, ada plak data yg null, so aku terpaksa hidekan data null dari show dlm report. Ini memang pelik sikit. Selama ni aku buat, tak da masalah. Tp.. Kali ni memang tak menjadi formula aku. Terpaksa ask my boss utk solution, tp still tak ok. Laaast sekali, aku create new page, baru jalan formula aku. Tak paham betul..

2. Setel semua, report dah ok. Memang cun bila generate PDF dari system, bila nk print plak bermasalah. Masa aku test print kertas stiker tu dari printer aku, ok.. Cun.. memang masuk dlm layout. Then, bila user test di printer diorg, lari habis. Puas aku mengodek2 printer tukar setting segala, still tak ok. Atleast… Thanks tu PSM kat sini, dia benarkan aku test di 2 printer user yg lain, n nasib baik printer lain tu menghasilkan outpun yg sama mcm printer aku. Semua ok.. At the end, user lak terpaksa guna printer yg ok. (aku dah tak larat nk tukar report, tp aku rasa, printer tu yg problem, sbb aku dah test printer lain, ok je…)

3.  Bila semua dah ok, user dah print, aku ingat dah setel la kan. Pastu… Sekali la changes nk kena buat. Ada plak alamat yang panjang. So, nk kena kecikkan font dan besarkan sikit layout.. So.. Berkitarla blk proses aku dari step 2 sampai step 3.. Huhuhhuu…


Selain tu, disamping buat report stiker tu, ada lagi masalah-masalah yg menyerabutkan aku. Itu problem.. Ini problem.. Human problem.. Salah sent la.. salah kira la.. haaaaaaih... Time aku tak berapa nk bz, memang tak bz langsung.. Time dah start bz, memang jd super bz.. Mcm pic garfield kat atas tu.. Pastu, celah2 tu plak, bleh plak pc aku buat hal. Kejab2 ditutupnye report builder aku tanpa save plak tu.. memang rasa marah je la sepanjang masa.. huhuhuhu..

Ok.. tu je nk cerita.. Korang paham ke apa aku cuba sampaikan ni?? Kalo tak paham, maaf la yer, Just nk take note kat sini, tentang apa yg berlaku minggu lepas utk pengetahuan encik asben nanti. Hehehehe… Sebenarnya byk cerita nk update pasal ank aku ila, tp aku belum transfer pic dari hp aku lagi. Cerita tanpa gambar tak best (mcm cerita aku buat best2 kan).. So.. tunggu je la nanti..

** saja nk bg tahu, hati aku dah jd baik dah skrg. Yg negetif aku dah berjaya buang jauh2. hehehehe.. thanks to all yg byk memberi kata2 semangat kat aku utk menhadapi hidup yg mendatang..

Hati Tenang.. 
Otak Lapang.. 
kerJa senang.. 
Hidup pun aman.. 



No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??