Friday, February 10, 2012

JeNis-JeNis MaRaH

Best tak tajuk nih?? Nie aku nk kongsi la kan, aku baru je tgk Forum Perdana kat Tv 1 smlm, Tajuknye "Jangan marah nanti kena jual". Aku dgr je tajuk, terus tercagok depan tv.. Best2.. Lawak2. Byk pengajaran yg aku dpt dlm forum tu.. Aku pun rasanya, penah gak post pasal isu marah nie dulu.. Klik sini. Sama cerita yg ustad tu cerita dlm forum smlm..


Marah nie, ustad tu kata, memang perlu. Semua makluk ada perasaan marah tu. Tipu la kan, kalau tak da perasaan tu. Tp, kita kena pandai mengawal kemarahan kita tu.. Pastu, marah pun, ada 4 kategori.. 1) Cepat marah, cepat sejuk. 2) Lambat marah, cepat sejuk. 3) Cepat marah, lambat sejul 4) Lambat marah, lambat sejuk.. Yg bahaya, kategori 4 tu la kan.. Memang 'makan dalam' . So, korang kategori mana? Apa pun kategori nya, kita perlu berlajar mengawal kemarahan kita tu. Antara cara2 yang disyorkan, bila marah, kita ubah posisi kedudukan kita. Misalnya, time marah, kita berdiri, utk redakan marah, kita duduk. So, kiranya opposite la kan. Pastu, cara lain, bila marah, kita g mandi or amik wuduk.. Bg sejuk sikit, baru bercakap semula.  Bg semua isteri, perlu ada perbincangan elok2 kalau ada benda yg tak puas hati kan..Jgn nk marah jer. Kalo pk2 blk, kalau time kita marah kan, tahap pemikiran rasional tu, memang sikit je la kan.. tul tak..


Tp, apapun, forum smlm, memang byk pengajaran utk dijadikan panduan di masa hadapan. Pesanan aku utk diri sendiri dan untuk semua, ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup dengan ketenangan dan keamanan. Semua yang di mulai dengan rasa marah, akan berakhir dengan rasa malu.

No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??