Wednesday, March 16, 2011

MeleNggang Hai MelenGGanG DeNGaN TarI LenGGaNG...

Melenggang hai melenggang dengan tari lenggang,
 kalau baik hati nanti orang pun sayang.....
Dari Melaka, Ke negeri Pahang,
Singgah di Johor beli berangan, Kami ucapkan selamat datang
Apa yang kurang dicaci jangan..... 

Okkey.. Stop.. Tak mo nyanyi dah.. Apa yg aku nk cerita tak de kena mengena ngan lagu joget Pahang nie pun.. Aku nk cerita bab Lenggang gak. Kiranya ada perkataan lenggang gak la kan.. sama cam lagu tu... Nk tahu ape.. Aku nk cerita pasal APUNG LENGGANG. Penah dengar???

Sejak 2 menjak nie, aku.. en.asben n illa suka sgt mkn Peknga utk makanan sapper kitorg or kebiasaannya selepas blk dari swimming pool... Dalam bahasa bandarnya adalah Pancake.. Tp mcm dah boring jer, dok telan menda alah tu, 4 hari berturut2.. So, apa lg.. Tepon mak, tanya resepi apung lenggang.
Kira2 mcm makanan trandisional la..Kalau kat tempat lain, aku tak tau ladi beri nama apa. Tp kat tempat aku, itu la namanya.. Apung Lenggang.. Sbb tercetusnya nama apung lenggang nie, aku rasa, sbb time nk masak roti nie, kita kena lenggang2 bancuhan tepung dlm kuali. So secara automatik, tukang masak pun kena la melenggang2 kan.. Sbb tu la diberi nama Apung Lenggang kot... (rekaan dari aku)Percubaan pertama ... FAILED okkey... Sbbnyer... Tersalah guna tepung.. Mak pesan guna TEPUNG BERAS. Mak ckp nama tepung time ckp tepon ngan adk aku.. Pastu, cara2 nk bancuh lak, adk aku pass kat aku. Sbb aku terror okey. So, aku punya la fahamkan cara2nya n terus buat. Adk aku plak, tak cerita nama tepung yg mak pesan. Aku yg bijak pandai nie pun, terus la bancuh guna tepung gandum.. Dah bancuh semua, time masak atas kuali, asyik melekat2 je kat kuali tuh... Huhhuu.. Percubaan pertama GAGAL n digelakkan oleh encik juri iaitu En.Asben..




Besoknya lak, bgn jer papi, aku tepon mak. Cite kat mak apa yg jd. Mak ckp, try tambah telur. Tak nk bg melekat katany. Tp, yg bestnya.. Aku still tak sebut pasal jenis tepung kat mak.. Aku plan nk buat utk mkn ptg.. Dlm kul 3 camtu, ayah plak telepon en.asben, tanya pasal apung lenggang aku. For sure la kan, mak citer kat ayah pasal menantu kesayangan diorg nk buat apung lenggang. Tetiba en.asben bantai gelak kuat2 dlm tepon. Aku pun heran la. Rupanya, ayah tanya, tepung beras cap apa yg aku guna sampai melekat2 kat kuali tu.. En.asben bantai gelak la.. sbb memang tak de pun tepung beras kat rumah.. Aku bancuh guna tepung gandum.. Huhuhuu.. patut la tak jd apung lenggang aku.. Wuaaa..... Pastu, adk aku lak, tetiba menyampuk, "haa.. baru teringat, mak kata guna tepung beras la kak amy, ja lupa nk bg tau"... Ishh..  Ishh... sabar je la.. Mencabar sungguh nk buat apung lenggang nie..

Okey.. sblm petang, aku try buat semula apung lenggang tu. Kali nie, guna resepi yg betul (tepon mak lg, utk comfirmation). So... Ptg tu, aku dpt la mkn apung lenggang yg separa sebenar.. Hat juai kat pasar mlm tu, dia guna kuali.. Aku plak guna pan.. Tapi rasa dia, sedap... (ank aku ckp sedap)

Bagi yang tak penah tgk camna rupa apung lenggang, kat bawah nie aku tunjukkan camna rupanya.... n camna rupa menda alah nih, dlm kuali..

Nie rupa apung lenggang dalam kuali. Sepatutnya kena guna kuali tp aku guna pan-non stick, senang sikit nk masak. tak melekat2..

..............
.........
....
..
..

Tadaaaaaa... Nie la rupa apung lenggang aku (asalnya leper n bulat, tp aku gulungkan utk jimat space dlm pinggan)..



Sesapa yg nk bljar buat apung lenggang nie, PM aku yer.. resepi rekaan aku... ;P~~

Ank aku panggey masakkan nie ... "mama masak apung lenggang amy".... huhuhu.. en.asben yg pandai2 bg nama camtu. Sabar je la..

2 comments:

  1. warna warninya apum lenggang hg. hahhaha...we, bukan ka patut apum tu dia tebal ditengah2? tu aku tgk sume sekulit je..hak3x. nanti balik baling p cari belanga utk buat apum lenggang tu...keh3x

    ReplyDelete
  2. salam kembali...

    ohoo..ini namanya apung lenggang ye? tak silap ada rasa manis manis kan??

    saya tak berapa tau nama sebenar dia. main 'tu..tu..tu' je. haha!!

    ReplyDelete

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??