Wednesday, March 9, 2011

aKu aDa SaHabat Ke??

Hari nie, aku terpk nk menulis pasal sahabat. Korang ada sahabat ker??? Bg aku, kawan aku memang ramai.. Tp, kawan yang boleh di upgrade ke sahabat, tak ramai. Sebilangan kecil jer yg ada di dalam hati aku nie (tak nk mention, takut ada yg kecik hati nanti). Or dgn kata lain, sorang 2 jer.. Sbb nyer, aku dah melalui detik2 sukar dalam hidup dan dah byk mengenali sifat2 sorang kawan. So... Bebalik pada citer sahabat td.. Sahabat nie, ada byk definisi. Aku try gak cari maksud sahabat nie kat en.google, tp resultnye "to many".. So, kat sini, apa yg aku nk sampaikan, dlm mencari/mengupgrade kawan ke sahabat, kena la ikut apa yg en.google kasi panduan nie..

Mempunyai satu sahabat sejati lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri. Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang memenatkan dan menjijikan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. <-- baru kawan buat jahat sikit, dah tak kutuk2 kawan.. apa cer??


Persahabatan sering memerlukan beberapa ujian atau rintangan, tetapi persahabatan sejati sahaja yang boleh mengatasi ujian dan rintangan itu bahkan boleh kekal selamanya... <--ujian?? lalalala...

Persahabatan tidak terjalin secara otomatis tetapi memerlukan proses yang panjang seperti besi menajamkan besi, demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya.. <-- bukan sehari 2 dah bleh bergelar sahabat tau...

Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur - disakiti, diperhatikan - dikecewakan, didengar - diabaikan, dibantu - ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian.. <-- asal gaduh pasal hal remeh temeh lak tu, dah tak ngaku kawan.. apa cerita??


Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan, sbb itu kerana kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya. <-- cari hat tak kutu belakang ok?? berani tegur..


Sahabat tidak pernah membalas kesakitan dengan pukulan , tetapi menyatakan apa yang amat menyakitkan dengan tujuan sahabatnya mau berubah. <-- nie aku rasa, dia nk ckp, jgn balas blk. cth, kawan patahkan pensil kita, kita g patahkan pensil dia lak.. gitu kot aku rasa.

Proses dari teman menjadi sahabat memerlukan usaha pemeliharaan dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita memerlukan bantuan barulah kita mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih dari orang lain. <--jgn time susah je, cari kawan, time senang, kena la cari jugak
Semua orang pasti mahukan sahabat sejati, namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur kerana dikhianati sahabatnya. <--mcm penah jd kat SAHABAT aku je??
Ingatlah bila kali terakhir berada dalam kesulitan. Siapa yang berada di samping anda ???  <--  sure aku ingat... siapa? RAHSIA..


Siapa yang mengasihi anda saat anda merasa tidak dicintai ?? <--RAHSIA jugak!!!


Siapa yang ingin bersama anda saat anda tak mampu memberikan apa-apa ??
                                                              ....JAWAPANNYA...
                                           .....

                                             .
                            MEREKALAH SAHABAT ANDA






Hargai dan peliharalah selalu persahabatan anda dengan mereka.



** Dalam masa kejayaan, teman-teman mengenal kita. Dalam kesengsaraan, kita mengenal teman-teman kita **

So, thanks kepada insan2 yang bergelar SAHABAT di sisi aku... Walaupun aku tak mention sape sahabat aku, namun aku rasa diorg tahu status diorg mcm mana. Terima kasih sbb selalu sudi berada di sisi aku, tak kira masa susah senang. Terima kasih kerana sudi menjadi pendengar setia di saat aku memerlukan seorang pendengat.. Sanggup bersusah payah kerana aku (dtg pada aku). Pengorbanan mu wahai sahabat, amatlah aku hargai. Semoga kita akan kekal bersahabat sehingga akhir hayat..
video

2 comments:

  1. sahabat tak semestinya selalu bersua muka.. sahabat sentiasa akan berada di hati walaupun jarang berkomunikasi.. betul tak?

    ReplyDelete
  2. Ye betul.. Sbb tu aku tak bg tahu sape sahabat aku.. Sbb semuannya ada di dalam hati aku...

    ReplyDelete

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??