Friday, February 25, 2011

Mula-mula Citer HanTu.. PasTu aku yg NaIk HanTu..

Ceritanya camni. Dlm 4 bulan yg lepas, tah mcm mana tah DVD player aku bleh plak meletup setelah digodek2 oleh en.asben (konon nk baiki sendiri, sbb dvd tak leh on, pastu salah cucuk, terus meletup). So, dah tak bleh guna DVD player. DVD player aku nie, bleh play USB.. So, apa2 citer yg ada kat xternal hdisk aku, ble la tgk. So... Dipendekkan cerita, ptg kelmarin, DVD yg rosak tu, dah siap dibaiki oleh en.cina (kedai dvd). Lepas mkn mlm, en.asben dah mula bertanya "nk layan citer apa mlm nie cyg".. Aku just ckp "tgk aar dlm hdisk syg tuh.. ada citer2 baru..  copy dari epa".. So, dia pun sambung la hdisk tu ke dvd. Nk tahu, punya la byk citer yg ada, last2 dia pilih citer SANTAU...  Aku mula2, cam tak berapa setuju, tp disebabkan en.asben begitu xcited nk tgk, aku pun setuju je la.. Mula-mula citer dah start suspen2.. Ank aku plak, aku tak nk bg dia tgk pada asalnya. Memandangkan baru kul 8.30 mlm, takkan aku nk suh dia masuk tdo lak kan.. So, en.asben buat keputusan, benarkan dia tgk citer tu. Sbb tanya illa, dia ckp "illa tak takut ngan hantu la mama, kan illa tdo bilik sendiri, mana takut". So.. Percaya la kami dgn kata2nya itu. Jalan cerita filem nie, memang menarik n berjaya menakutkan aku (en.asben n illa relex je).. Dammmm aku kah yg penakut itu??? HUuhhuhuu...

Dlm watak tu, ada la watak kanak2. Watak tu plak asyik sebut "papa... sy takut... ada hantu".. dok ulang byk2 kali gak la, sepanjang jalan cite tu. Aku tgk illaa, dia relex jer. Siap dok depan2 lg. Aku lak, tgk citer sambil nyorok belakang en.asben. Muahahaha.. Berani kan aku... Lepas sejam lebih layan citer, maka ada ending. Ending dia tu, kira logic gak la.. So, aku pun suh la illa masuk tdo. Nk tahu apa yg jd...

   Illa : Mama... Takut hantu....
           Papa.. Illa takut.. tak nk tdo bilik illa..

Haaaaa.. tu la yg berlaku. Utk makluman, aku n en.asben tak penah ajar illa takutkan hantu. Tah mcm mana, dia bleh lak 'tertakut' lepas tgk citer tu.. Mula2 en.asben amik peranan pujuk illa. Terangkan mana ada hantu kat dunia nie.. Mula2 dia paham.. N masuk tdo.. Dlm 10 minit kemudian, tetiba dgn suara budak nangis.. Huh.. Compem illa.. Dia nangis.. Aku plak masuk tanya dia nape nangis.. Nk tahu apa dia jawab..
     Illa : Tu... Ada hantu.. (tunjuk bayang2 dia sendiri kat dinding)
     Aku : Haih... mana ada hantu, bayang2 illa laaa.. (sambil tarik napas tanda lega.. suspen gak aku mula2)
     Illa : Ada hantuuu.... Sambil nangis raung2..
     Aku : Tu la.. Td kata berani.. Nk tgk jugak cita hantu tu.. Hantu tu kat tv ja la.. Depa belakon. Bukan betul2 pun.. Selama nie illa tdo, ada hantu dak?? Penah dgr berita org kena gigit ngan hantu ka??
     Illa : Wuaaaaa... Tak dak (sambil nangis, sambil geleng2 kepala)
     Aku : Dah tu??? Nk takut apa?? Baik senyap n tdo, satgi papa masuk, illa kena rotan?? nk rotan??
     Illa :  Ok.. (sambil lak air mata)

Ok.. End satu bab. Aku tgk, illa dah tarik selimut, aku pun, kuar lepak depan tv.. Pastu, selang 5 minit.. Illa jerit lg... Kali nie, aku dah kurang sikit kesabaran..
      Aku : Haa.. Awat plak (sambil cekak pinggang n nada suara dah tinggi)
      Illa : Tu.. Hantu tolak langsir.... 
      Aku : Bukan hantu laaa. Angin kipas yg tolak langsir. Tu yg bergerak2... (sambil aku goyang2 langsir tu)
      Illa : Dak.. Ada hantu tolak langsir.
      Aku : Dah.. toksah dok merepek.. Kang kena ngan mama. Kalau tak mau langsir tu bergerak, mama tutup kipas.. Nak..
     Illa : Ooo.. Angin kipas... (terus sembam muka kat bantal)...

Aku pun kuar dari bilik n lepak depan tv. En.asben tanya, kenapa? aku just terang kat dia apa yg berlaku.. Dlm 30 minit kemudian.. tetiba... "mamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa"...... Dammm.. Nangis lg.. Kali nie, aku suh en.asben p tgk. Nk tahu dia kata apa "mama je la p tgk".. Aku pun hangin la.. Terus aku jawab "abg g la tgk, org dah hilang sabaq nih, abg la, pandai2 bukak cita hantu, so abg setelkan"... Alih2 aku laki bini plak yg gaduh.. So, en.asben dgn muka bengang.. amik rotan n masuk bilik ilaa.. Kena acah sekali, terus illa senyap... Aku buat tak tahu jer sambil tenangkan diri..

Pastu, sejam kemudian, aku rasa, illa dah tdo. Kesian plak dia kena marah td. Aku g la tgk dia dlm bilik. Rupa2, dia tak tdo pun.. Cuma dok diam2 takut kena rotan ngan papa. Aku pun,suh la dia bangun dok ngadap aku. Aku tenung muka dia n mula terangkan pasal hantu.. Aku just ckp hantu tak wujud. Pastu aku citer pasal bayang2 yg dia nampak. Camna bayang2 tu terjadi.. Siap buat demo la.. N aku tgk, lepas tu ilaa dah senyum "tak da hantu kan mama, bayang2 ja. hantu kat tv. depa belakon ja" ... Fuhh.. lega aku.. Nasib baik apa yg aku cuba sampaikan dia paham. Paham lepas kena marah + tibai ngan aku n en.asben. Tp ok la.. Dia dah paham.. Pastu, dia peluk cium aku, n tdo. Sblm tu, ada 1 ayat yg buat aku rasa kelakar plak.
        
     Illa : Tak pe mama. Tak yah teman illa.  Illa kan ada Hannah Montana.. Nanti Hannah Montana teman ila. Kan mama kan..Pastu, besok mama beli cd Hannah Montanah kat illa tau...

Hehehehhee... Aku senyum jer. FYI : Aku tampa; pic hannah byk2 kat bilik illa sbb dia memang fanatik ngan artis tu. So, pic2 tu la yg teman dia tdo.. lebey kurang pengganti aku n en.asben. Sampai ke tahap bila aku tanya, nk sape teman dia tdo.. mama ke papa.. Nk tahu, dia just jawab "Hannah Montana "..Gud girl..

Kat bawah nie, aku ada letak trailler citer Santau. Korang tgk la. Takut ke tak?? Aku kategori citer nie.. AGAK MENAKUTKAN.
video

No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??