Wednesday, December 29, 2010

KeTaM oh KeTaM...

Balik dari opis smlm, aku, en.asben n illa g pasar mlm depan opis aku nie. Niat di hati, nk beli barang2 rumah + lauk utk mkn mlm. Hari nie, en.asben tingin nk mkn ketam. So, first tempat di tuju adalah tempat menjual ikan. Selepas di tgk2, disitu ada di jual ketam. Sekilo RM22. Mahai gak tuh.. Bulan lepas aku bli, sekilo baru RM18.. Dammm.. Harga dah naik. Tp, nk tak nk, beli la juga. Sbb nk mkn kaaan.. Selepas di pilih2, aku amik 3 ekor je ketam. (ketam besar laa).  Timbang2 kena la charge RM18 hinggit. Camnie la lebih kurang rupa ketam2 yang aku pilih.. Color biru.. N fresh lg..
Lepas bli ketam, next target beli bawang... Daging.. Semua barang2 di bawa oleh encik asben. Sbb berat plak aku rasa kalo nk suh aku bawak semuanya.. (tak de la berat sgt pun.. ngada2 je lebih..) Dah selesai bli semua, maka kami pun bergerak la ke keta. Simpan barang, nek keta n otw blk umah, sembang2 la nk masak apa ketam td tu. En.asben ckp, dia nk masak cabai ja. Aku pun setuju la ngan menu tersebut. Dah terliur2 nih, pk nk mkn ketam..  Pastu, tetiba aku tingat myk masak dah tinggal sikit kat umah. So, aku ajak la encik asben shopping di Giant Batu Cave. Setelah selesai beli belah kat Giant, kami pun blk lg umah. Shopping sampai la kul 7 (terlajak shopping.) Then blk umah..

Sampai je umah, en.asben pun cari2 ketam yang dibeli td. Nk siang utk dimasak...
     En.Asben : Yang, mana ketam yang beli td. Tak da pun kat barang2 pasar mlm nie.
     Aku : Laaa... kan dok sekali semua, tgk la situ..
     En.Asben : Tak dak pun nie.. (muka dia dah lain dah time ni)
     Aku : Aik.. kan abg yg bawak barang td.. Cicir dlm keta kot. P la tgk dlm keta..
     En.Asben : Huh.. sat abg p tgk.. (laju ja dia g kat keta)
     Selang seminit.
     En.Asben : Tak dak laa.. Adoii.. Mana plak p ketam nie...
     Tetiba...
     Illa : Ketam mana papa??? Td hantu amik ketam...
     En. Asben n Aku : Uih.. (sambil buat muka heran).
     Setelah di cari2 merata tempat, selongkar barang2 yang dibeli td, tp still tak jumpa gak ketam tu.. So.. En.Asben pun bersuara dgn nada yg agak kecewa..
     En.Asben : Tak pe la.. tak da rezeki kita la tuh.. Khamis nie, kita bli len k..
     Aku : Haih.... Tak pe la. Tak da rezeki.. Tp pelik laaaa. Mana hilangnya ketam nie.. Nk kata tertinggal, tak nyee..
    En.Asben : Dah2.. tutup cite bab ketam.. Buat sakit hati je..

So.. camtu la cerita nya.. Tah mana la ketam tu hilang. Burn wet aku RM18 ptg smlm. Aduss.. Kecewa gak kami sekeluarga sbb tak dpt mkn ketam.. Tak pe la.. Tak da rezeki  lagi... Khamis nie, aku try bli lg.. Kali nie, aku akan pgg plastik ketam tu sampai rumah.. Kalau hilang gak, tak tau laa.
Sedih.. tak dpt mkn ketam..

No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??