Tuesday, October 8, 2013

SabaH Trip Day 4

Bersambung lg untuk cerita Sabah Trip nie..


Sedar tak sedar, masuk hari nie merupakan hari ke 4 dah aku berada kat Sabah kan.. Cepatnya masa berlalu.. So.. sambung cerita lagi... Pg nie, bangun pagi dlm keadaan yg sejuk gedi. Rupanya hujan di Kundasang smlm. patut la sejuk betul smlm dan berkabus je pg nie.. 

Pengalaman bermalam di Kinabalu Pines nie, memang tak dpt nk dicari ganti. Bilik tanpa ekon.. tp sejuk mcm dlm peti ais.. (extrem tak ayat aku). Nk mandi pagi pun, pk byk2 kali.. Memandangkan hotel ada menyediakan sarapan pg (termasuk dgn harga bilik),  terpaksa la gagahkan diri mandi gak. Takkan nk g sarapan tanpa mandi kan.. Nasib baik disediakan water heater.. Tak de la kami kebekuan mandi dgn suhu air yg ala2 air dlm peti ais nie.. Tp.. ila relex je mandi air sejuk.. Kulit cap apa la ank aku yg sorang tu kan??

Lepas sarapan, blk semula ke bilik. Kemas siap2 barang2 utk check out. Next destination kami adalah utk ke Ranau.Lokasi tumpuan kami adalah nk g Poring dan Spa ikan.. Sblm checkout dari hotel, sempat gak la snap pic depan balkoni.. Tp syg.. Kabus masih tebal walaupun dah dekat kul 11pg. So, tak nampak pun puncak gunung kinabalu.. Huhuhhu... (time nampak, tak sibuk nk snap pic, padan muka aku)




 Kinabalu Pines Resort

Perjalanan ke Ranau tak mengambil masa yg agak lama. Dlm 2 jam dah bleh sampai ke Spa Ika a.k.a Tagal Fish Spa di Sungai Monoli, Kampung Luanti, Ranau. Jalan plak, seperti biasa berbukit2 la. Dan yg paling peting, kena tgk signboard betul2. Kang terlepas plak simpang masuk ke Fish Spa nie.. (kami terlepas, sbb tak nampak signboard)

Pintu gerbang utk masuk ke Fish Spa

Sampai sana, buat pembayaran tiket di kaunter dulu. Makanan utk diberi pada ikan, bleh bli siap2 kat kaunter. 30sen je satu.. Limit 3 pek je 1 family. Takut ikan kenyang sgt kot.. Pas setel urusan kat kaunter, kami bergerak ke sungai. Kalau ikutkan, satu sesi lawatan, 15minit je pun. Tp memandangkan tak ramai org, pakcik tu tak bg limit time pun kat kami. So.. bleh la dok lelama kat situ kan.. (dok tak sampai 30minit pun)

Tunjuk tiket dulu sblm masuk


First je aku nampak sungai.. aku terpegun seketika. Byk betul ikan kat dlm sungai tu. Besar2 gabok plak tu.. Aku dah teragak2 nk rendam kaki ke tak. Selalu buat spa ikan, ikannye kecik2 je. Ni tak.. ikan besar2 kemain. Kang habis plak kaki aku kena mkn.. Pk punya pk.. aku tak jd la nk berspa. Encik asben je yg try spa ikan tu. AKu ngan ila, dok tepi je. Tukang amik pic. hehehehe.. 

So.. layan je la ye pic2 yang ada nie.. Pic aku memang tak de la, sbb aku jd jurukameranya.. ;P 

Bagi mkn ikan dulu..

Reaksi encik asben bila mula masuk dlm sungai... (cool je)

Bg mkn ikan plak dari tapak tgn.. Kalau ikan pirana, habis la encik asben kan..

Budak takut ngan ikan, kena tangkap ngan papa.. 

Peluk tak hinggat, takut papa letak dlm air..


Lepas 30minit lepak2 tepi sungai, kami teruskan perjalanan ke kawasan air panas Poring plak. Tujuannye kami nie.. mesti la mandi air panas kan.. (kat kg sendiri, tak sibuk nk g mandi air hangat plak).  Perjalanan tak jauh dari Spa ikan nie. dlm 30minit dah bleh sampai Poring. Kat sini, tak byk pic yg kami snap. Sbbnyaaa... Kami menyewa bilik mandi private utk kami ank beranak berendam.. Pastu, hari plan nk hujan, tak bleh la nk hegeh2 sgt.. Kang tak pasal2 basah lencun.. 

Pintu gerbang utk masuk ke Poring
 


Lepas blk dari Poring, plan asal nk singgah blk ke War Muzium  dan Kinabalu Park di Kundasang. Tp kita hanya mampu merancang je kan.. Hujan turun dgn lebatnya. So.. tukar plan lagi. Terus drive blk ke KK. Tp ada lagi destinasi dlm kepala aku.. Aku sempat google tempat mkn "pisang goreng cheese". Nk tahu rupa, bleh tgk kat fb aku erk. 

So far, memang sedap la makanan nie. Ditambah plak, mkn kat kedai di tepi laut.. memang mantap la kan. Kalau sape2 nk try Pisang Goreng Cheese nie, bleh cari kat KK, di Anjung Senja, gerai no  10. Memang berbaloi2.. So, ni je la cerita utk hari nie. Encik asben ckp.. kita kena blk awal, sbb besok nk g pulau - snokeling. So.. tunggu sambungan next day erk...

No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??