Thursday, January 6, 2011

Selamat Menyambut Tahun Baru 2011...

Pejam celik.. Pejam celik.. Kita dah menjejakkan kaki ke tahun 2011.. Dah 6 hari dah nih.. N ini merupakan n3 pertama aku utk tahun nie.. Aku kesibukan mggu nie. Sempena cuti atas kemenangan bola sepak hari tu, aku n adk beradik yang lain, berpakat blk sambut tahun baru di kg. Tp kali nie, aku, en.asben n illa just menumpang kereta adk aku je. Budget tak dak.. Byk lg menda aku nk kena setelkan.. Tambah2 yuran tadika illa RM702 setahun. Bulanan plak RM150. Mahal tak?? Aku rasa, aku SPM dulu pun, yuran tak mahai mcm nih.. Sabar jer la.. Demi anak, kena la cari $$$$ jugak.

Permulaan tahun baru aku, tahun nie, bermula ngan menda tak beh. Nie gara2 budak2 yang nk sewa rumah aku. Depa nie, budak dari salah satu U kat perlis. Aku ingat, batch yg nk sewa kali nie, cerdik2 la sikit. Maklum la budak U. Hat lepas2 yg menyewa tu, semua budak2 kolej ja. Tp... Semua tu tak seperti yg aku jangka. Sebab budak2 U nie terlebih pandai, diorg bleh plak Booking Rumah + Bayar deposit utk menyewa kat umah aku tu, dari bulan 10 tahun lepas. Nk start duduk, bulan 1. Kalau ikut otak business aku nie, aku dah rugi 2 bulan, Sbb tak dak income masuk utk bulan 11 n 12.. Kan.. Sbb depa dah booking rumah tu, so,tak leh la aku sewa kat org len. Tp, tak pa la. Aku pk, kesian gak kat budak2 U nie. Depa nk mengaji kan.. So, aku biarla aku kerugian 2 bulan.

So, seperti yang dijanjikan 1.1.2011, budak2 tu, masuk rumah. Aku pun, serah la kunci rumah + agrement rumah kat depa. Tp, diorg kata, tak cukup semua org lg, so, tak boleh nk sain agrement hari tu. So, kebaikan aku berulang, aku pun bg la duit RM10 utk depa pos agrement kat aku lepas depa sain. Done satu hal. Hal kedua, tanya pasal duit sewa bulan 1. Diorg janji nk bg hari amik kunci rumah. So, sekali lg kebaikan aku teruji. Diorg ckp "kak, duit tak habis collect lg, semua tak sampai lg, nanti kami bank in". So, nk tak nk, aku setuju n bg no akaun.. Done.. So, lepas setel, aku blk Baling n besok nya blk KL.

Hari isnin ptg, aku dpt sms dari budak2 sewa rumah "kak, kami tak jd la nk sewa rumah kak nie, cuti sem pjg sgt, rugi kalo kami sewa, bleh kak bg deposit rumah tak?".. Dpt ja msg tu, aku terus terasa mcm gunung berapi. Sakit hati + marah sgt2. Pass hp kat en.asben, dia terus start maki2 budak2 tuh.. Adoiii... Rasa dunia panas sgt time tu.. Terus en.asben drive dgn laju blk rumah. Sampai rumah, aku call jiran. Jiran plak, mereport kata budak2 tu, ada dok bakaq buku2 + apa tah. Yg pasti, barang2 dari rumah. Adoii.. Bertambah naik kemarahan aku. So, dgn bersms, aku sms my boss, mintak cuti 2 hari. Pass dah APPROVE, angkat blk beg yg tak sempat kemas dari kampung(kami baru sampai dari kg smlm), buh dlm keta, pecut keta blk perlis. Sepanjang jalan, en.asben dah plan dah, nk biar budak2 nie susah plak. Depa dah menyusahkan kami byk kali dah.

Nak tahu, apa yg jd?? Gerak dari KL kul 8mlm. Sampai  Alor setar kul 12 tgh mlm. Berenti mkn mlm sat, pastu gerak ke Perlis n sampai kul 1.30pg depan rumah sewa aku di Perlis. Bagi salam, budak2 tu bukak pintu. Masing2 memang muka terkejut. Mahu taknya, diorg ckp, diorg just dok 3 org jer kat umah tu, tp time aku sampai, ada 7 org semua. Pastu, rumah memang selerak giler la. N ada barang2 yg diorg bukak dari almari. Hampess.. Semua mendatangkan kemarahan. So, en.asben pun berckp ngan diorg, dengan nada yg agak tegas. Bunyi dia mcm nie "korang nk kluar esok kan, so, aku nk amik kunci rumah skrg, aku nk blk kl mlm nie"... So, dah kata budak U kan, diorg paham la maksud en.asben tu. Diorg pun kejut member2 yg lain, kemas2 barang2 diorg. Aku n en.asben lepak dlm keta ja. Nampak mcm kejam, apa yg en.asben buat tu, tp diorg tu tak pk pasal kami. Bertapa ruginya kami atas perbuatan diorg tu. DEPOSIT memang burn la. Tu memang rule dia (aku dah tanya kat agen2 rumah kat sini, memang burn duit deposit kalau tak jd sewa rumah). Tepat kul 3 pg, diorg siap berkemas semua n siap sedia serah kunci blk kat aku. Sorang pun tak berani nk bersuara. Aku just ckp "ada apa2 lg nk ckp? sy tak nk lepas nie, ada sms n call dari u all. kalau nk ckp, ckp skrg"... Sorang pun tak berani bersuara.. Masing2 diam. Last2 ada sorang budak tu, bersuara kat en.asben.. Mintak maaf atas apa yg berlaku. Tu je. Done. Fuhh.. Pasni nie, memang aku BAND budak2 dari U tu utk sewa rumah aku. Harap ja pandai, menyusahkan org.

So, tu la peristiwa awal tahun yg berlaku kat diri aku n en.asben. Permulaan tahun yg tak besh. Semua yg dirancang tak menjadi.. Letih yg dpt.. Boring dah aku masuk Highway.. BOSAN... Huhuhhu...

No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??