Monday, April 16, 2012

Apong Perlis...

Masa aku kecik2 dulu, asal mak/ayah aku p nat (pasar pagi, org perlis pangey nat), musti aku akan kirimkan diorg apong... Apong (org perlis nye gelaran) or dlm bahasa komersialnya adalah apam.. So, bila mengimbau kenangan lama, musti rasa terluir jer.. Nk sgt2 apong tu..Kat sini, bila cari kat pasar mlm, musti tak jumpa warna coklat. Yg ada, color pink n putih jer.. Tak best.. tak dpt penuhi impian.. So, minggu lepas, kawan aku ada upload pic di fb. Dia dah berjaya buat apong nie.. Aku pun, apa lg, amik la resepinya.. 

Kelmarin, adk2 aku berhimpun kat rumah aku. Makan2 semua.. Cadangnya nk buat apong tu, tp ta sempat utk jamu diorg. Sbb masing2 ada keje n kena blk awal. Aku pun, just nk penuhi tekak aku, aku buat juga la apong tu. Just buat utk aku mkn 2 beranak je la.. Resepi pun agak mudah.. So, akhirnya, aku dah berjaya buat apong kegemaran aku.. Ditambah plak, mkn dgn nyok, memang terasa back to zaman dulu2... Seronok sgt2..

Adunan selepas di peram selama 3 jam..

Kukus time... 15 minit to goo..

Siap utk dimakan...

Bergini la rupa apong aku buat.. Mls nk letak dlm acuan kecik2.. Just buh dlm loyang n potong2 je...

**Kredit to wawa sbb upload resepi kat fb.. Apong aku menjadi buat percubaan pertama kali nie.. Horeeyyy...

No comments:

Post a Comment

aPa KoraNg Rasa pasal n3 aku??